Nieuwe routines in je dagelijkse leven

Elke oud en nieuw ga je het nieuwe jaar weer in bomvol goede voornemens. Dit zijn vaak voornemens die je al jaren op je lijstje hebt staan, maar uiteindelijk nooit uitvoert. Denk aan minimaal drie keer in de week sporten, of elke zondag je kamer opruimen. Waarschijnlijk is dit niet omdat deze voornemens onhaalbaar zijn, maar omdat je het verkeerd aanpakt. Gelukkig zijn er trucjes om je hierbij te helpen. In deze blog leg ik je uit hoe je nieuwe routines kunt implementeren in je dagelijks leven. Wie weet voer jij die goede voornemens eindelijk eens uit!

De 21-dagen challenge

Stel dat je wilt stoppen met het eten van toegevoegde suikers. Als je dit een week niet meer hebt gegeten, denk je waarschijnlijk dat je al heel goed op weg bent. Waarom vind je het dan zo moeilijk om dit door te zetten? Dit zal ik je uitleggen. Het is namelijk bewezen dat het minimaal 21 dagen duurt voordat een bepaalde activiteit een gewoonte wordt. Je zult iets dus eerst drie weken lang vol moeten houden om ervoor te zorgen dat het een routine wordt. Natuurlijk zal dit per persoon iets verschillend, maar deze theorie geeft in ieder geval wat houvast. Maak voor jezelf een aftelkalender en doe een activiteit drie weken lang elke dag. Je zult zien dat het steeds makkelijker wordt!

Beloon jezelf

Het is niet gemakkelijk om iets 21 dagen lang elke dag te doen. Tussendoor opgeven is dan ook erg verleidelijk. Geef jezelf echter een reden om niet op te geven. Dit kun je doen door jezelf te belonen op het moment dat het lukt. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat dit erg goed werkt. Vorig jaar nam ik mij voor om elke dag minimaal een half uur te bewegen. Als dit drie weken lang achter elkaar lukte, mocht ik voor mezelf die mooie nieuwe dames sneakers aanschaffen. Ik vond het best moeilijk, maar het vooruitzicht van de beloning sleepte mij door die drie weken heen. Inmiddels is deze bezigheid al bijna een jaar onderdeel van mijn dagelijkse routine!

Wees niet te streng voor jezelf

Natuurlijk mag je zo nu en dan wel een uitzondering maken. Als je nooit meer toegevoegde suikers eet, mag je best eens een ‘cheatday’ inlassen als je ongesteld bent of gewoon zin hebt in veel suiker. Zonder zulke spijbel dagjes is het bovendien nooit vol te houden en val je ooit weer terug in je oude (minder goede) gewoontes. Gun jezelf dus zo nu en dan een rustdagje, maar zorg wel dat je je routine de volgende dag weer netjes oppakt!

Geef een reactie